Wees slim: Schrijf je in

Gemeente Krimpenerwaard en woningcorporaties roepen op: wees slim, schrijf je in!

Het is crisis op de woningmarkt. Woningcorporaties en gemeente Krimpenerwaard zien dat iemand die snel een huurwoning nodig heeft, bijna niet meer aan bod komt. Daarom beginnen ze vanaf 15 november 2021 de campagne Wees slim en schrijf je in! Deze campagne roept inwoners op om zich in te schrijven als woningzoekende. Hoe langer je staat ingeschreven, hoe meer kans je maakt op een woning.

Dennis Gerlof namens de Federatie van Woningcorporaties: “Mensen die al langere tijd staan ingeschreven als woningzoekende, vinden nog wel een woning. Maar wie niet staat ingeschreven en door scheiding of baanverlies snel een ander huis nodig heeft, vist achter het net. Ook zien we dat jongeren vaak te lang wachten met zich inschrijven. Op enig moment wil je toch op jezelf. Vandaar onze oproep: wees slim en schrijf je alvast in.”

De cijfers laten het zien: inschrijven loont!
De druk op de woningmarkt neemt toe. Veel mensen zijn op zoek naar een nieuwe woning en ze moeten langer zoeken om iets te vinden. Iemand die snel een woning nodig heeft en nog niet staat ingeschreven, maakt bijna geen kans meer.

In 2016 ging in de gemeente Krimpenerwaard circa 40% van de woningen naar mensen met een inschrijfduur korter dan een jaar. Nu is dat nog slechts 7%. Vooral één- en tweepersoonshuishoudens met huurtoeslag en huishoudens met een inkomen boven de huurtoeslaggrens, komen (bijna) niet meer aan een woning met minder dan een jaar inschrijfduur.  

Woningzoekenden met een inschrijfduur van ten minste twee jaar, vinden in de meeste gevallen wel snel een woning (binnen een jaar).   

Goed om te weten
Inschrijven kan via wonenindekrimpenerwaard.nl en kost eenmalig € 15,-, met een mogelijke verlenging van € 10,- per twee jaar.

Voor sociale huurwoningen geldt een inkomensgrens. De wettelijke sociale huurgrens is ruim € 40.000 (prijspeil 2021). Voor sommige woningen komt u in de Krimpenerwaard ook in aanmerking met een inkomen tot € 60.000. 

Campagne
In de week van 15 november ontvangen alle niet ingeschreven inwoners een brief thuis. Daarna volgt een brede communicatiecampagne met buitenreclame, advertenties in de lokale media, posters op middelbare scholen en sociale media posts. 

Aantal woningtoewijzingen ingedeeld naar inschrijfduur

cijfers van QuaWonen (exclusief nieuwbouw)